Skip to content

KTC Insight - Användarmanual

Inledning

KTC Insight Energiportal är ett verktyg som riktar sig till fastighetsägare med ett helt bestånd av fastigheter, och ger möjlighet till en effektiv uppföljning av t ex energi- och vattenanvändning. Det finns två huvudsakliga syften:

  1. Analysera och hitta byggnader som använder mer energi än de borde behöva, för att kunna sätta in åtgärder.

  2. Underlätta rapportering inom företaget om budget och mål för energioptimering.

Begrepp i Energiportalen

För att förtydliga vad som menas med olika begrepp i handboken beskrivs här nedan de viktigaste begreppen i en ordlista nedan.

Navigationsträd är centralt i Energiportalen och är en beskrivning av fastighetsbeståndet i form av ett träd. Navigationsträdet öppnas och döljs genom att klicka på symbolen Menyknapp överst till vänster i portalen.

Med strukturen nedan summeras mätarna från byggnaderna A-huset, B-huset och B-huset, annexet upp till fastigheten Huvudkontoret. Fastigheten summeras i sin tur upp i området Företaget, tillsammans med C-huset (som ingår i Filial).

Navigationsträdet behöver innehålla byggnader och fastigheter. Dessa kan sedan filtreras och grupperas dynamiskt. I vissa fall (som i exemplet) kan det också finnas ett fast grundträd över fastighet.

Navigation

Mätare

Energiportalen använder sig av begreppet mätare för att definiera en viss mätpunkt där förbrukning eller annat mäts. Detta betyder att om man byter den fysiska mätaren men den fortfarande mäter samma storhet på samma plats så är det samma mätare.

Varje mätare har en tilldelad nytta och en produktionstyp (se nedan).

Mätartyper

Mätare kan vara av olika typ, och ha lite olika egenskaper.

Normal mätare

De flesta mätare kallar vi normala. Har sin data, som räknas samman till byggnad och uppåt.

Huvudmätare - undermätare - restmätare

Ibland har man en mätare vars förbrukning till en del också mäts av andra mätare. Det kan vara för t ex inkommande vatten, och där en annan mätare mäter en del av flödet, t ex det som går till varmvatten.

Undermätare kan vara verkliga eller fiktiva. En verklig undermätare får in sin data som normala mätare, från en verklig mätare. En fiktiv mätare är beräknad av systemet utefter inställningar gjorda av operatören. Antingen som en fast andel av huvudmätaren eller som ett fast värde.

Under en huvudmätare finns alltid en restmätare. Systemet räknar ut hur mycket av huvudmätarens förbrukning som återstår efter att alla undermätare räknats samman. Denna rest räknas som restmätarens förbrukning.

För att inte samma förbrukning ska räknas flera ggr kommer systemet att bara räkna samman de underliggande mätarna upp till byggnaden, och inte huvudmätaren.

Informativ mätare

I vissa fall vill man inte att data från en mätare ska räknas samman med annat. Då kan operatören sätta denna mätare som "informativ". Den kommer då att inte räknas in i byggnadens förbrukning, och den kommer inte att anses betjäna någon area.

Att en mätare är informativ syns i gränssnittet genom att dess namn visas med kursiv text.

Beräkningsmätare

Där så krävs har systemet också stöd för beräkningsmätare. En sådan mätare får en förbrukning som är en summa av andra mätare, eventuellt med olika faktorer. Detta konfigureras av operatören.

Informativa och beräknings-mätare

Byggnad

Med byggnad menas en huskropp med väggar och tak som är uppförd på en fastighet. En byggnad kan INTE sträcka sig över flera fastigheter, men det kan finnas många byggnader på en fastighet. Definitionen av en byggnad skall för att kunna användas vid energideklaration följa lantmäteriets definition.

Byggnader är ett mycket centralt begrepp i Energiportalen eftersom all förbrukning på mätarnivå skall kopplas till byggnader, man kan inte följa upp förbrukning utan att definiera vilken/vilka byggnader som mätaren försörjer.

Fastighet

Med fastighet menas det juridiska begreppet fastighet, dvs. en tomt. En fastighet måste vara bebyggd med byggnader för att vara användbar i systemet. Traditionellt har man ofta följt upp energiförbrukning på fastighetsnivå men i och med införandet av energideklarationen så skall man ha uppföljning på byggnadsnivå -- se nedan.

Area

Energiportalen beräknar nyckeltal för fastigheter med hjälp av area. Man kan definiera en fastighets area med hjälp av olika areabegrepp. De vanligaste är BOA + LOA, BRA och Atemp.

Operatören kan definiera vilket eller vilka areabegrepp som skall användas när man beräknar nyckeltal, såsom kWh/m2 eller m3/m2.

Totalarea

Totalarean är summan av alla de areatyper som ska räknas in i totalarean (enligt inställning som gjorts för varje areatyp).

Betjänad area

Varje mätare har en betjänad area. Om flera mätare med samma nytta ligger på samma byggnad kommer dessa att dela byggnadsytan mellan sig.

Om en mätare mäter sammanlagd förbrukning för flera byggnader, blir den betjänade ytan den sammanlagda för dessa byggnader.

Förbrukning

Systemets fokus är att analysera förbrukningar. Systemet hanterar förbrukningar som kan hänföras till något av begreppen energi, volym och massa.

Nytta

Med nytta menas vad man använder det som förbrukas till. Ett exempel är att el kan användas till såväl belysning, som värme och kyla. Operatören kan bestämma vilka nyttor som ska finnas i systemet. Som standard innehåller Energiportalen nyttorna Värme, Kyla, Varmvatten, Kallvatten och Fastighetsel.

Varje mätare är kopplad till en specifik nytta.

Produktionstyp

Med produktionstyp menas hur nyttan åstadkoms. Exempelvis kan nyttan värme åstadkommas med olja, pellets, fjärrvärme eller el. Nyttan kyla kan åstadkommas med t.ex. fjärrkyla eller el.

Olika produktionstyper kan definieras fritt, men som standard definieras följande produktionstyper: Vatten, El, Olja, Pellets, Naturgas, Fjärrvärme och Fjärrkyla.

Varje mätare är kopplad till en specifik produktionstyp.

Budget

Med budget menas såväl budgeterad förbrukning som budgeterad kostnad. Budgetarbetet utgår ifrån att uppskatta förbrukningar, och kostnaden blir ett resultat av förväntad förbrukning, kombinerat med de tariffer som finns inlagda.

Graddagar

Graddagar är ett mått på värmebehovet som SMHI definierat. SMHI levererar antalet graddagar för en viss klimatort på månadsnivå. Grovt sett är antalet graddagar summan av antalet grader under 17°C varje dag under en månad. Om det varit 15°C dygnsmedeltemperatur två dagar en månad, och samtliga andra dagar den månaden varit dygnsmedel över 17°C så har det varit 2 + 2 = 4 graddagar den aktuella månaden. Graddagar används för att normalårskorrigera värmeförbrukningsvärden, se nedan.

Energiindex

Energiindex är ett förbättrat mått på värmebehov som SMHI levererar. Fyller samma behov och uttrycks som graddagar, men tar även hänsyn till vind och sol.

Normalår

Normalår definierar hur graddagar (eller energiindex) fördelas över ett "normalt år". För närvarande definieras ett normalår som genomsnittet av hur vädret varit 1991 -- 2020 på den aktuella platsen.

Normalårskorrigerad förbrukning

Normalårskorrigerad förbrukning beräknas för att korrigera en förbrukning, så att den skall kunna jämföras med ett "normalt år" klimatmässigt (enligt definition ovan). Detta ger en mycket mer rättvis jämförelse mellan förbrukningar för olika år. Man kan normalårskorrigera med hjälp av graddagar eller energiindex.

Estimerade förbrukningar

Med estimerade förbrukningar menas en "gissning" på vad förbrukningen är när vi saknar information. Estimering görs endast för månadsvärden. Estimering görs utifrån samma period föregående år. Beroende på inställning på mätare och nytta räknas förbrukningen om enligt normalårsprincipen.

Prognos

Med prognos menas en estimerad förbrukning som ligger i framtiden. Det innebär t.ex. om man befinner sig i mitten av maj, men bara har fått in mätvärden t.o.m. mars, så är aprilförbrukningen estimerad, men maj-decemberförbrukningen är en prognos.

Tariff

En tariff är en formel för beräkning av den kostnad som uppstår i samband med att man förbrukar t ex energi eller vatten. Kostnaden kan bestå av "ekonomisk kostnad" i kr, men även olika typer av miljöpåverkande utsläpp, t.ex. CO2.

De kostnader som visas i gränssnittet är antingen beräknade från förbrukningar meh hjälp av tariffer, eller importerade fakturor.

Parameter

Parameter är ett importerat värde som inte betraktas som data, utan som ett invärde i fr a kostnadsberäkningar (se Tariff).

Taggar

Systemet ger stöd för att deklarera Taggar (egentligen etiketter på svenska). Det är en fri typ av extra information som kan knytas till en mätare, byggnad eller fastighet.

Taggar deklareras av administratör, men dess värde kan sättas i det vanliga gränssnittet av alla användare med den rättigheten.

Taggar kan användas för att filtrera ut och gruppera noder.

Webbinterface

Moduler

Knappen överst till vänster expanderar eller döljer navigationsträdet och modulnavigeringen. Här väljer du vad du vill arbeta med och får fram eventuella underval i en underliggande nivå. När modulen är vald så visas dess vy i det centrala fönstret.

Modulmeny

Sökning

Längst upp i navigeringsträdet finns ett sökfönster. Så snart man skriver något här kommer systemet att leta upp och gulmarkera de noder som innehåller den skrivna texten. Man kan t. ex. skriva in delar av mätarplats, namn på byggnad eller produktionstyp.

Välj önskad nod och töm sökfönstret. Nu kommer trädet att återgå till normalt, med den valda noden fortfarande markerad.

Bygg ditt eget navigeringsträd

Denna funktion aktiveras i systemet per kund, av systemadministratören. Den är tillgänglig om du ser en filtersymbol till vänster om sökrutan ovanför navigeringsträdet.

Filtersymbol till vänster om sökrutan

På varje mätare, byggnad eller fastighet kan man sätta etiketter, "taggar". Det är ett fritt sätt att hantera tilläggsinformation. Det kan t. ex. vara mätardimension, byggnadstyp, eller områdesansvarig.

Taggar definieras av administratör. De kan vara av olika typer, som tal, text eller alternativ.

Taggar kan användas för filtrering och gruppering av noder i trädet. De syns också i rutan för nodinformation.

Sätt värdet på taggar

Du som användare kan ställa in värden på taggarna. Högerklicka på noden och välj att ställa in taggar.

Lista med alternativ

I dialogen som öppnas syns vilka taggar som är inställda för noden, och man får en rullgardinsmeny där man kan välja bland övriga tillgängliga taggar.

Dialog med listval och ruta med 
redan inställd tagg

Dialogen för att sätta tagg-värdet ser lite olika ut beroende på typ av tagg, men bör vara självinstruerande.

Konfigurera din trädvy

Genom att klicka på filter-symbolen till vänster om sökfönstret får man fram möjligheten att konfigurera filter och grupperingar.

Utsnitt från sida med 
listval och två utpekade knappar

Genom att lägga till filter kan man välja att se bara del av trädet. Mätare med viss produktionstyp, fastigheter från ett visst område, osv.

Produktionstyp, nytta, namn och adress betraktas som fördefinierade taggar.

Dialog med val 
av nodtyp och tagg

Välj nodtyp du vill se (även eventuella undernoder till vald typ kommer att bli tillgängliga). Välj sedan bland de taggar som är giltiga för vald nodtyp. Beroende på typ av tagg kommer sedan en dialog för att sätta villkor. Man kan filtrera fram både det som är lika med och det som skiljer sig ifrån. Man kan filtrera på del av text.

Att ställa in gruppering innebär att välja en tagg. Sedan samlas alla noder med samma värde på vald tagg under samma virtuella nod. Detta kan göras i flera steg, och så kan ett helt träd byggas upp. T. ex. så här:

Träd med noder 
med namn från taggnamn och värde, och fastigheter

Spara ditt träd

Du kan enkelt spara den skapade inställningen, och ge den ett namn. Klicka på "Spara". Inställningen syns inte för andra användare. Du kan under dina profilinställningar välja bland dina sparade inställningar, och använda en som startvy.

Den sparade inställningen dyker upp i listan över "Sparade trädvyer".

Toppmeny

Toppmeny

Här har du snabb tillgång till aktiva larm och dina användarinställningar samt kan öppna navigeringsträdet och modulnavigeringen.

Tooltips och onlinehjälp

På många bilder och texter finns s k "tooltips" för att förklara en specifik funktion i systemet. Genom att hålla muspekaren över en bild eller textmassa utan att klicka ("hovra") aktiveras dessa. I systemet finns även en enklare onlinehjälp. Denna når du genom att klicka på de frågetecken som är placerade uppe i högra hörnet på de olika delrutor ("widgets") som finns i applikationen. I manualen beskrivs funktionalitet för respektive widget.

Anteckningar

Du kan lägga till egna anteckningar genom att högerklicka på vald nod i navigationsträdet. Denna anteckning blir unik för vald nod och modul. Dvs du kan skriva olika anteckningar på en och samma nod, en anteckning för exempelvis larmmodulen och en annan för förbrukningsmodulen. En röd triangel på noden visar att en anteckning finns. Anteckningar kan även göras på enskilda värden i tabellen för förbrukningsmodulen.

Hem

Översikt

När du loggar in är det oftast denna sida du först ser (kan ställas om under användarinställningar). Här får du en snabb överblick på dina fastigheter och byggnaders status.

Startsida

Info

Längst upp till vänster. Visar information om vald nod i navigationsträdet:

  • Totalarea: Summerad totalarea för alla byggnader under aktuell nod.

  • Lägenheter: Sammanlagt antal lägenheter i ingående byggnader.

  • Lokaler: Sammanlagt antal lokaler i ingående byggnader.

Nyckeltal

Visar nyckeltal för vald nod i navigationsträdet. Nyckeltal kan konfigureras av systemadministratören för att ge användaren en snabb bild av hur "beståndet mår", på vald nod. Nyckeltalet visas som dels ett betyg, som avspeglas grafiskt med hur stor del av bågen som är fylld, och av en siffra som ligger till grund för betyget. Om man hovrar över figuren får man en förklaring av nyckeltalet.

Karta

Visar fysisk placering av byggnader på karta och dess status (färgkod). Kartan zoomas automatiskt för att rymma alla listade byggnader.

Byggnader

Visar en lista med status för byggnader under vald nod i navigationsträdet. Denna kan sorteras på diff (förbrukning jämförd med tidigare år) eller status. Listan kan också fås sorterad på valfritt nyckeltal. Genom att klicka på byggnadens adress kommer man direkt till aktuell byggnadsnod, och sidan förbrukning översikt öppnas.

Förbrukning

Översikt/analys

På förbrukningsöversikten har du möjlighet att analysera din data genom att välja intressanta utsnitt och jämförelser.

Förbrukning - översikt

Info

Visar information om vald nod i navigationsträdet:

  • Totalarea: Summerad totalarea för alla byggnader under aktuell nod.

  • Betjänad area: Sammanlagd betjänad area för de mätare vars data visas (beroende på val gjorda för visningsläge). Avvikelser från totalarea kan bero på att visad nytta inte finns för hela beståndet, att visad produktionstyp inte används överallt, eller används till flera olika nyttor (då kan betjänad area t o m bli större än total).

  • Lägenheter: Sammanlagt antal lägenheter i ingående byggnader.

  • Lokaler: Sammanlagt antal lokaler i ingående byggnader.

  • Taggar: De tagg-värden som är instälda för aktuell nod.

Summering

Visar helårsförbrukning för vald nod i navigationsträdet. Förbrukning och kostnad, totalt och per kvadratmeter, för vald produktionstyp. Siffrorna jämförs med föregående år, och med budget.

Exportera

Här kan du välja att skriva ut sidan eller exportera som pdf- eller csv-fil (för t ex Excel).

Export

Diagram

Visar ett stapel- eller linjediagram med förbrukningar eller kostnader för vald nod och produktionstyp/nytta.

Vilken typ av visning som systemet föreslår beror på vilken produktionstyp/nytta det rör sig om. Alla typer av förbrukningar visas som stapel, flöden och "siffror" (temperatur, verkningsgrad...) visas som linjediagram. Man kan manuellt växla mellan stapel och linje.

Tabell

Visar en tabell med förbrukningar eller kostnader för vald nod och produktionstyp/nytta. Tabellen är färgkodad för att visa på om värdet är uppmätt eller estimerat/prognostiserat. Hovring över ett värde ger mer information om vad siffran grundas på.

Tooltip förbrukningsvärde

  • Antal mätare: Totala antalet mätare som ligger till grund för summan.
  • Antal estimerade mätare: Antal mätare inkluderade i summan som var estimerade när summan beräknades.
  • Antal som saknar data: Antal mätare där värde och prognos saknas. T.ex. för framtida värden förväntar vi oss prognos. Även vid luckor i historiska värden förväntas prognos (estimering).

De sista raderna summerar dels uppmätt förbrukning hittills, dels total året ut (förväntad).

Period

Här kan man välja jämförelsedata: Tidsperiod, Budget eller Nod.

Valt jämförelse mot tidsperiod

Här har vi valt att jämföra mot annan tidsperiod. Visar vald period (år, månad, dag) och jämför med motsvarande period föregående år. Jämför med en annan period genom att bocka i "välj jämförelseperiod" och ange period. Eller välj att se tre år i st f två.

"Välj jämförelseperiod" ger stor frihet att välja med vilken tidsperiod man ska jämföra den visade.

Valt jämförelse mot annan nod

Här har vi valt att jämföra mot annan nod. Vilken nod väljs i rutan "Vald nod". Jämförelsenoden kan vara av samma typ, eller en helt annan typ, helt valfritt i det aktuella trädet.

Visningsläge

Visningsval

Här väljer du vilken typ av data du vill se i diagram och tabell. Du kan välja att titta på förbrukningar eller kostnader. Förbrukningar kan visas så som de uppmätts, eller normalårs-korrigerat. Kostnader kan visas med eller utan moms. Förbrukningar och kostnader kan även visas per m2.

Vid visning per m2 kan man välja mellan olika areauppsättningar, om detta finns aktiverat av operatör. Det kan t ex vara ett val mellan BOA + LOA eller ATemp.

Om du inte har en mätare vald så ser du summor av navigationsträdets underliggande mätare relativt till ditt val. Du kan då välja att bara titta på summor för mätare av specifik produktions-typ, eller som betjänar en specifik nytta.

AreaSet / Areauppsättningar

Användaren kan när som helst växla mellan olika areabegrepp för byggnader. T ex mellan ATemp och BOA + LOA. AreaSet är grupperingar av area-typer. Dessa set kan användaren välja som divisor i webbgränssnittet för att se per m2 värden delade per annat än kundens standardinställda area. AreaSet möjliggör att man på ett repeterbart sätt kan välja flera area typer tillsammans.

AreaSet skapas av administratör.

AreaSet kan innehålla en eller flera area typer och vara kundspecifika eller gemensamma.

Area-set förberäknas, varför en ändring gjord av administratör ibland kan dröja med att slå igenom.

listval för areaset

För att välja AreaSet så tillkommer ett val på förbrukningssidan i sektionen visningsläge där man kan väja vilket AreaSet som används.

Om en kund inte har några AreaSet tillgängliga så visas inte valet.

Rapporter

Här kan du välja att generera en rapport efter en uppsättning av fördefinierade mallar. Olika rapporter har olika inställningsmöjligheter och dessa presenteras när rapporten valts. När du klickar på att generera rapporten så börjar servern processa data. När resultatet är färdigt så visas rapporten i huvudfönstret.

Inställningar

Här väljer du vilken rapport som du vill skapa. Olika inställningsmöjligheter blir tillgängliga beroende på innehållet i den rapport som du har valt. Om man genererar en ny typ av rapport kommer den på en ny flik, och den tidigare ligger kvar bakom.

Skriv ut och exportera

Här kan du välja att skriva ut den färdiga rapporten, eller exportera dess data som csv-fil.

Rapportmeny

Tips om rapporter

Värstinglista

Syftet med denna rapport är att man snabbt ska kunna hitta det som sticker ut i beståndet, det värsta. Alltså där man bör vidta åtgärder först. Tanken är att användaren ska använda sin kreativitet och testa olika inställningar och sorteringar för att vaska fram det mest intressanta.

Rapporten består av en tabell med ett antal intressanta nyckeltal och andra värden. Användaren kan lätt ändra urval och sortering.

I inställningarna väljer man om man ska söka fastighet, byggnad eller mätare. Man väljer produktionstyp och/eller nytta, ytbegrepp och tidsperiod. Det går också att jämföra klimatkorrigerade värden. För kostnader finns det ett val om moms ska räknas med.

Delkostnadsrapport

Om rapporten "Delkostnadsrapport" finns, så kan den användas för att se bl a upplupna kostnader, alltså förbrukning som rapporterats in men ännu inte fakturerats.

I rapporten visas förbrukning och kostnader för angiven period och ingående byggnader.

Kostnaderna kodas med färg och stil enligt nedan:

  • Svart: Fakturerad kostnad

  • Blå: Icke fakturerad kostnad. Beräknad från förbrukning m h a programmerad tariff. Detta motsvarar upplupen kostnad.

  • Blå kursiv: Kostnad beräknad utifrån förbrukningsprognos, m h a programmerad tariff.

Man väljer ut vilken typ av kostnader som ska visas.

Val Betyder
Tariffer och fakturerat Systemet väljer i första hand fakturerat, i andra hand beräknat från förbrukning, i tredje hand beräknat från prognos/uppskattning. Detta motsvarar det som visas på förbrukningssidan.
Tariff beräknat på prognoser Visar kostnader som beräknats från prognos/uppskattning av förbrukning.
Tariff beräknat på förbrukningar Visar kostnad för den förbrukning som uppmätts, men där inga fakturor ännu kommit in. Detta motsvarar upplupen kostnad
Fakturerade kostnader Visa bara de kostnader som kommit in som fakturaimport

Budget

Att göra en budget innebär att starta med antingen en prognos, eller ett satt värde per m2. Sedan kan man på varje nod sätta s k mål. Målen är antingen avvikelser från prognosen, eller förbrukning per m2. Mål kan också sättas för de parametrar som påverkar kostnadsberäkningarna. Mål "ärvs" till underliggande noder, om dessa inte har egna mål för samma produktionstyp/nytta. Systemet summerar sedan upp dessa värden för hela det valda beståndet.

En budget kan skapas direkt under rotnoden (kundnoden) och gäller då för alla underliggande noder. En budget kan också skapas på en lägre nivå i navigationsträdet, exempelvis på ett enskilt område eller fastighet. Dessa kan sedan användas t ex av den som ska skapa en övergripande budget.

En budget kan ha olika status: Arbetsbudget, förslag, godkänd och avvisad. Flera personer kan således arbeta på sin egen budget som sedan kan bli en del av underlaget för en övergripande budget. T ex kan man kommunicera att man är färdig med sin delbudget genom att sätta status till "förslag". När en budget anses vara klar och godkänd sätts den i status "godkänd" och låses då för alla användare. Andra kan använda den låsta budgeten i sitt budgetarbete och göra ändringar i sin egen budget.

När en budget skapas görs en kopia på den data som ligger till grund för den nya budgeten (vanligtvis en prognos baserad på befintliga data i servern). Ändringar av data i servern efter det att en ny budget påbörjats kommer inte att påverka data i denna budget på något sätt.

Kostnader i en budget beräknas alltid utifrån förbrukningar och inte omvänt. Budgetmodulen hanterar månadsdata som lägsta upplösning. Budgetmål sätts som förändring i procent alternativt som ett fast mål/m2.

Det är dock möjligt att direkt påverka kostnader, men det vi då budgeterar är utvecklingen av de s k parametrarna, värden som används vid kostnadsberäkningar.

Budgetinformation

Officiell budget

En budget kan sättas som Officiell. Endast en budget kan vara Officiell för varje tidsperiod.

Det är denna budget som används för jämförelser på förbrukningsöversikten.

För att en budget ska kunna markeras som officiell måste den innefatta kundnoden, och den måste löpa över ett helår.

Den oficiella budgeten markeras med en liten stjärna i listan.

Info

Visar information om vald nod i navigationsträdet:

  • Totalarea: Summerad totalarea för alla byggnader under aktuell nod.

  • Betjänad area: Sammanlagd betjänad area för de mätare vars data visas (beroende på val gjorda för visningsläge). Avvikelser från totalarea kan bero på att visad nytta inte finns för hela beståndet, att visad produktionstyp inte används överallt, eller används till flera olika nyttor (då kan betjänad area t o m bli större än total).

  • Lägenheter: Sammanlagt antal lägenheter i ingående byggnader.

  • Lokaler: Sammanlagt antal lokaler i ingående byggnader.

Vald budget

Information om den budget man just nu arbetar med. Tidsperiod, ägare, typ av budget, etc.

Budgetöversikt

Här visas jämförelser mellan prognostiserad, budgeterad och historisk förbrukning, för vald produktionstyp.

Budgetmål

Budget huvudinställningar

Från datum -- Till datum

Visar/ställer in budgeterad tidsperiod. Vanligtvis helår, men andra tidsspann går också bra.

Produktionstyper -- Nyttor

Påverkar vilken förbrukning som syns i Budgetöversikt och datatabell.

Välj budget

Här väljer du om du vill skapa ny budget utifrån prognos eller fast förbrukning. Redan sparade budgetar finns också i listan, om man vill arbeta vidare med någon av dem.

Areauppsättning

Om operatören har aktiverat olika areauppsättningar kan man här välja vilken av dem som ska användas i budgeten.

Status

Då man arbetar med en budget kan man ställa om status för denna. De olika alternativen är:

  • Arbetsbudget, under tiden som du arbetar med din budget.

  • Förslag, för godkännande av annan användare. 

  • Godkänd, verifierad budget(låst)

  • Avslås, ej godkänd budget

Då en budget skapas blir den en arbetsbudget. Då den som skapat budgeten anser att den är värd att gå vidare med kan hen sätta status till Förslag.

Lägg till mål

Klicka på "+ LÄGG TILL MÅL" för att skapa nya mål för din budget. Mål kan skapas för "Förbrukningar" och "Kostnadsparametrar".Ett mål per produktionstyp alternativt kostnadsparameter och budget kan skapas.

Mål för förbrukning

Då mål för förbrukning ska sättas kan detta göras som procentuell förändring, absolut förbrukning eller förbrukning per m2.

Val av produktionstyp och nytta kan justeras mot det föreslagna (= det som är inställt i "BUDGETMÅL").

Observera att systemet inte räknar ihop olika nyttor för samma produktionstyp, eller tvärtom, då budget beräknas. Man får bestämma vilka måltal som är relevanta, t ex helt enkelt mål för produktionstyp bara, eftersom det ofta är det man betalar för. Om man annars t ex sätter mål för Fjärrvärme och värme, och beräknar budgeten, så kommer målet för fjärrvärme sammanlagt för alla nyttor att bli 0, om det inte ställts in separat.

Mål kan sättas för varje månad. För att underlätta kan mål också sättas för helåret, och med en knapp spridas till alla månader. Vid spridning tas hänsyn till klimatkorrigering och normalårs-fördelning.

Val av måltyp, rutor för årsvärde och månadsvärden

Mål för kostnadsparameter

När man skapar ett mål för kostnadsparametrar och data för tidigare år är tillgänglig kommer denna att presenteras som hjälp för ditt val. Klicka på "Historik" enligt nedan.

Skapa mål

En lista med de data som finns sedan tidigare i systemet presenteras.

Historikhjälp för mål

Genom att välja "Använd procent" kopieras värdet och blir ditt målvärde.

Budgetmål från historik

Värde kan alternativt skrivas in manuellt.

Relaterade budgetar

Lista på budgetar som finns sparade i systemet, relevanta för aktuell och underliggande noder.

Listan kan sorteras på valfri kolumn genom att klicka på kolumnens rubrik.

Namn

Namn på sparad budget. Det namn som gavs då den sparades första gången.

Användarnamn

Vem som har skapat specifik budget.

Status

Aktuell status på budget.

Hantering (tre prickar)

Här väljer du att godkänna eller ej godkänna budgetförslag, öppna budget genom att välja granska eller radera budget. Endast den som skapat budgeten kan radera densamma.

Här väljer du också om budgeten skall användas som underlag i annan överliggande budget.

Utökad information

Genom att klicka på pilen till vänster om en budget får du tillgång till mer information om specifik budget.

Budgetlista extra information

Budget låssymbol Visar att budget är godkänd och låst.

Budget ingår-symbol Visar att budgeten ingår i den budget som du för tillfället arbetar med.

Budget ingår i annan-symbol Visar att budgeten används som underlag i annan budget.

Stjärna Visar att budgeten är markerad som officiell budget.

Utöver detta ser du information om mål och på vilken nod målet är skapat.

Tabell

Presentation av vald budget. Vilken produktionstyp/nytta som visas beror på inställningen under "Budgetmål".

Budgettabell

Tabellen kan sorteras på valfri kolumn genom att klicka på rubriken.

Exempel

Skapa en budget för hela kunden

  • Öppna budgetmodulen från den vänstra menyn.

Budget exempel start

  • Säkerställ att du står på rotnoden i navigationsträdet.

  • Välj "skapa ny -- prognos".

  • Välj "lägg till mål", sätt mål till exempelvis Fjärrvärme -2% och välj spridning och sedan spara.

Meny skapa mål, välj typ

Efter val av typ av mål, klicka Nästa.

Meny skapa mål, sätt mål

Fyll i mål för året och klicka "Spridning". Då distribueras målet ut över månaderna. Månadsvärden kan redigeras var för sig. Först då det finns värden för alla månader kan man spara målet.

  • Lägg till ytterligare ett mål. Välj El och målet 55 kWh/m2 och spara.

Lista på angivna mål

  • Klicka på "Beräkna"

Systemet visar månadsförbrukningstabellen. Alla FV-förbrukningsvärden är Prognos -- 2 %. Alla el-värden är beräknade för att ge 55 kWh/m2 för ett år.

  • Spara budgeten(Budget-hela-kunden).

Skapa en budget för del av kunden (Budget-mitt-område):

  • Navigera till det område (del av navigationsträdet) som du vill skapa budget på.

  • Lägg till de mål som önskas.

  • Klicka på beräkna.

  • klicka på "spara". (Döp till exempelvis: Budget-mitt-område)

Inkludera budgeten(Budget-mitt-område) i den totala budgeten(Budget-hela-kunden):

  • Navigera till toppen av navigationsträdet.

  • Öppna (Budget-hela-kunden).

  • Öppna budgetlistan och välj (Budget-mitt-område) "Använd". Systemet kopierar all data från denna budget till överliggande(Budget-hela-kunden).

  • Godkänn budgeten (den blir därmed låst och inga förändringar kan sedan göras). Kopia kan alltid göras från låst budget.

Larm

Översikt

Då systemet konfigureras skapar systemadministratören en uppsättning larmfunktioner, funktioner som t ex kan detektera avvikelser mot önskad/förväntad förbrukning.

I webinterfacet skapas sedan en larmregel som består av denna larmfunktion, gränsvärden, prioritet samt kopplingar till den eller de mätare som skall ingå i larmregeln.

Konfigurering(webgränssnitt)

Meny för larmkonfigurering

Välj: "Konfigurera" och "Skapa larmregel" (plustecken).

I fönstret som öppnas fyller man i följande:

  • Ange regelns namn: Skriv ett beskrivande namn för regeln. Detta kommer att synas i larmlistan när larm uppkommit.

  • Kopplade mätare: Här väljer du in de mätare som skall utvärderas av larmregeln.

  • Välj funktion: Välj en larmfunktion i rullistan.

  • Larmprioritet: Prioritet som genererade larm skall ha (A, B eller C).

  • Inställd gräns: Inmatat värde används i larmfunktionens beräkningsuttryck. Vad som förväntas är beskrivet i Funktions-rutan.

  • Man kan också klicka i att man vill ha epost för larmhändelser: Återgått. Kvitterat och då larmet uppstår.

  • Spara

Inställningar för nytt larm ifyllda

En larmregel kan i efterhand redigeras eller tas bort.

Larmregel vald och funktioner för larm visas

Aktiv larmlista

När ett larm blir aktivt blir det tillgängligt i den aktiva larmlistan:

Lista med aktiva larm

Ett larm kan ha tre olika statusar:

Symbol för aktivt, okvitterat larm Aktivt larm, ej kvitterat.

Symbol för aktivt, kvitterat larm Aktivt larm, kvitterat.

Symbol för ej aktivt, okvitterat larm Ej aktivt larm, ej kvitterat.

Ett larm kan ha prioriteten A, B eller C där A är högsta och C lägsta prioritet.

Genom att klicka på lilla pilen till vänster för ett specifikt larm i listan görs mer information tillgänglig. Här finns möjlighet att kvittera larmet (bocken) och även möjlighet att forcera en flytt till historik (klocksymbolen).

Larmlista - utökad information

Uppe till höger i toppmenyn finns en larmklocka. Denna visar antalet larm i den aktiva larmlistan. Genom att klicka på ikonen för du möjlighet att via en snabblänk komma direkt till den aktiva larmlistan.

Larmsymbol i sidhuvud efter klick

Historisk larmlista

Ett larm som återgått och är kvitterat flyttas automatiskt till Historik.

Lista över historiska larm

Genom att markera ett specifikt larm i listan görs mer information tillgänglig.

Historiska larm, fördjupad information

Dokument

I Energiportalen finns en möjlighet att lagra valfri typ av dokument kopplat till en nod (rotnod, fastighet, byggnad, mätare). I dokumentvyn listats alla dokument för vald nod, samt beroende på inställningar andra noder uppåt eller neråt i trädet.

Det går att koppla ett dokument till valfri etikett (tag). Dokumentlistan kan vid behov filtreras med hjälp av dessa etiketter.

Ladda upp dokument

För att lägga till ett dokument på en nod:

  1. Välj dokumentmodulen.

  2. Markera önskad nod i trädet.

  3. Klicka på "Ladda upp" i listen längst upp.

  4. En dialog öppnas. Det går både att dra och släppa filer på dialogen, eller att öppna en filsökare och leta upp filen på den egna datorn.

  5. I samband med uppladdning kan man välja ut etiketter och bestämma deras värde. Detta kan också göras i efterhand.

Hämta dokument

Klicka på symbolen för nedladdening, till höger om dokumentnamnet. Beroende på inställningar i din web-läsare sparas filen till din enhet.

Mätaravläsning

Översikt

Denna modul använder du för att mata in mätarställning manuellt, dvs på de mätare som inte automatiskt läses in i systemet.

Förutsättningar

Mätaren skall vara konfigurerad som manuell. Detta görs av systemadministratör. Manuellt inställda mätare har fyrkantig ikon i systemet och automatiska runda.

Navigationsträd med manuella och automatiska mätare

Mätarens nummer måste vara konfigurerat på mätaren i systemet. Detta mätarnummer används sedan som verifiering att det är rätt mätare som man matar in mätarställning på.

Inmatning av ny mätarställning

  • Öppna modulen Mätaravläsning och välj via navigationsträdet den manuella mätaren som du vill mata in ny mätarställning på.

  • När du valt mätare kommer du att se datum för senast inmatad mätarställning. Du kommer att be ombedd att skriva in de två sista siffrorna i mätarnumret som verifikation att du fysiskt läser av rätt mätare.

Inmatning manuell mätare

  • Mata in de två sista siffrorna i mätarnumret.

  • Om mätarnumret du matade in stämmer med det på serven får du nu möjlighet att mata in mätarställning.

Manuell mätare, rätt nummer. Nu kan man skriva in data

  • Mata in ny mätarställning, ange datum för avläsning och skriv om du vill en anteckning. Om den mätarställning som du matar in är mindre är föregående (som på bilden) rödmarkeras fältet. Vid ett mätarbyte kan detta stämma. Klicka då i rutan för detta.

  • Klicka på Rapportera Mätarställning.

Inmatning av förbrukningsvärden

Under fliken Förbrukning kan användaren mata in/justera förbrukningsvärden (om hen har sådana rättigheter).

Observera att förbrukningar i systemet räknas om, så det gäller att justera på rätt ställe.

De flesta förbrukningar läses in som timförbrukningar. Försök att då skriva om dygnsvärden resulterar i att dessa skrivs över då systemet räknar om. Så oftast är det timvärden som ska justeras.

Justera önskade värden. Glöm inte att klicka Spara innan du lämnar sidan.